Bezpłatna infolinia 800 806 900

Jak wybrać aparaty słuchowe?

SPRAWDŹ SWÓJ SŁUCH

Możesz sprawdzić swój słuch, wykonując prosty test słuchu online lub od razu umówić się na bezpłatne badanie słuchu w jednym z naszych oddziałów.

Jak wybrać aparaty słuchowe?

 

Dobór aparatów

Wybór odpowiednich modeli aparatów słuchowych może wydać się procesem dość skomplikowanym, lecz przez cały ten czas nad wszystkim czuwa protetyk słuchu. To właśnie protetyk zajmuje się całą obsługą pacjenta, począwszy od diagnostyki, poprzez wybór i doradztwo związane z doborem najbardziej optymalnych rozwiązań, a także późniejsze wizyty kontrolne.

 

Na początek badanie słuchu oraz krótki wywiad audiologiczny

Początkiem całego procesu doboru aparatów słuchowych jest odpowiednia diagnostyka oraz wywiad audiologiczny, dzięki któremu protetyk poznaje przebyte lub trwające dolegliwości mogące rzutować na stan słuchu. Badanie zaczyna się od otoskopii, czyli oceny stanu przewodu słuchowego zewnętrznego, tzw. oględzin uszu. W kolejnym etapie badany jest słuch pod kątem percepcji dźwięków prostych (audiometria tonalna). Dzięki temu badaniu protetyk może określić głębokość i stopień niedosłuchu, o ile taki występuje u pacjenta. Następnie wykonywane są testy zrozumiałości, które mają na celu określić wydolność całego układu słuchowego w percepcji i rozumieniu mowy. Dzięki temu badaniu możemy ocenić czy i jaki występuje problem ze zrozumieniem mowy, ale też wstępnie prognozować jaką poprawę rozumienia mowy Pacjentowi będzie w przyszłości dawać korzystanie z aparatów słuchowych.

 

Rozmowa z protetykiem słuchu

Jest to jeden z najważniejszych etapów doboru aparatów ponieważ w tym czasie ustalane są z Pacjentem jego potrzeby w słyszeniu. Dzięki temu łatwiej ustalić, które aparaty będą w przyszłości najlepiej pomagały, i czy pacjent będzie z danego rozwiązania zadowolony. Przy wyborze powinniśmy brać pod uwagę kilka ważnych czynników. Pierwszym i bardzo istotnym jest zakres dopasowania aparatów - czyli dostępna moc, która zapewni odpowiednie wzmocnienie w odniesieniu do głębokości i rodzaju niedosłuchu pacjenta. Kolejnym jest wybór typu aparatów: zauszne (BTE), wewnątrzuszne (ITE), wewnątrznakałowe (CIC) lub coraz bardziej popularne miniaturowe zauszne RIC – ze zintegrowaną słuchawką umieszczaną w przewodzie słuchowym. Tutaj brane są pod uwagę specyficzne dla danego pacjenta uwarunkowania, które niekiedy mogą decydować o typie aparatów. Mogą nimi być stan, kształt i wielkość przewodu słuchowego, sprawność manualna pacjenta, a także przebyte choroby uszu, itp. Następnie wybierany jest model i poziom technologiczny aparatów, ale zanim się to stanie, protetyk wraz z Pacjentem ustalają najważniejsze szczegóły, a mianowicie dobór funkcji i systemów, które powinny znaleźć się w aparatach, dzięki którym pacjent będzie odczuwać poprawę słyszenia i rozumienia mowy w konkretnych warunkach i środowiskach akustycznych.

 

Ustalenie priorytetów

Pacjent wraz z protetykiem ustalają główne problemy w słyszeniu pacjenta, a dokładniej w jakich sytuacjach i miejscach najczęściej się on znajduje i kiedy towarzyszący niedosłuch sprawia problemy ze słyszeniem i komunikacją. Dzięki temu protetyk jest w stanie dobrać i zaproponować optymalne rozwiązania technologiczne w aparatach, dające konkretne korzyści, czyli takie, które zapewnią poprawę słyszenia i rozumienia mowy w sytuacjach, w których znajdzie się pacjent. Dla przykładu modele aparatów mogą z zewnątrz wyglądać identycznie, lecz tylko określony model pod względem technologicznym zapewni odpowiednie rozumienie mowy w tak trudnych warunkach akustycznych jakimi są przyjęcie, rozmowa w dużej grupie osób lub rozumienie mowy na tle hałasu czy w pogłosie. Dlatego tak bardzo ważne jest ustalenie priorytetów co dla Pacjenta jest ważne i w jakich sytuacjach chciałby słyszeć lepiej. Pacjent nie musi się martwić o to, które modele aparatów wybrać z bardzo szerokiej palety oferowanych rozwiązań, ponieważ to protetyk odpowiednio doradzi mu, które systemy poprawiające słyszenie i rozumienie mowy powinno się zastosować w danym przypadku.

 

Wybór modeli oraz przymiarka aparatów

Wybór odpowiednich modeli aparatów oraz optymalnych rozwiązań następuje dzięki wcześniej zebranym szczegółowym informacjom i rozmowie z Pacjentem odnośnie: niedosłuchu pacjenta, możliwości anatomicznych i manualnych, przebytych chorobach (operacjach) uszu, warunkach w których niedosłuch dokucza i mocno przeszkadza w normalnym słyszeniu oraz komunikacji i rozmowie. Po wszelkich ustaleniach dochodzi do przymiarki, czyli wstępnego ustawienia aparatów i testowania aparatów w gabinecie. Protetyk może dodatkowo wykonać testy, które od razu pokazują jaką poprawę rozumienia mowy i słyszenia dają aparaty. Dla Pacjentów, którzy chcą sprawdzić wybrane modele w otoczeniu, w którym najczęściej na co dzień przebywają - istnieje możliwość kilkudniowego przetestowania aparatów. Dla wielu pacjentów przy wyborze i zakupie aparatów cena również stanowi istotny aspekt, dlatego istnieje wiele rozwiązań finansowych (w tym dofinansowań) korzystnych dla każdego.

 

Aparaty to nie wszystko

W niektórych przypadkach i przy konkretnych problemach ze słuchem warto sięgać po akcesoria, które współpracując z aparatami słuchowymi dają dużą poprawę w słyszeniu w takich sytuacjach jak: oglądanie telewizji lub słuchanie muzyki (akcesoria przeznaczone do współpracy z TV lub sprzętem audio); poprawiające słyszenie na wykładach lub spotkaniach rodzinnych lub biznesowych (systemy zdalnych mikrofonów) i poprawiające słyszenie przy rozmowach telefonicznych zarówno przez smartfony czy telefony komórkowe jak i przez telefony stacjonarne (akcesoria współpracujące z telefonami).

 

Obsługa po zakupie

Bardzo istotnym elementem doboru aparatów jest dalsza opieka audioprotetyczna, m.in. okresowe wizyty kontrolne w gabinecie protetyki słuchu. Podczas nich protetyk dokonuje wstępnego przeglądu aparatów, jeśli to potrzebne wykonuje regulacje tak, aby jeszcze dokładniej dopasować ustawienia i parametry do potrzeb Pacjenta, a także kontrolnie badany jest słuch. Wszystko to po to, by Pacjent i jego słuch były pod stałą kontrolą, dzięki czemu jakiekolwiek odczuwane przez pacjenta problemy mogą zostać w porę rozwiązane.