Jak dopasować aparaty słuchowe w dobie pandemii Covid-19?

Przyszło nam żyć w bardzo trudnych czasach. Nie wiadomo co przyniesie nowy dzień, jak się zachować, jakie działania podjąć, a od których się powstrzymać. Nikt nie potrafi też z całą pewnością odpowiedzieć na pytanie, kiedy pandemia Covid-19 się skończy. Czy w tym czasie można w miarę normalnie żyć? Czy przebywając głównie w domu powinno się zapomnieć o zadbaniu o siebie, o jakość życia?

Zdrowie przede wszystkim

Troska o zdrowie oznacza chęć poprawnego funkcjonowania we wszystkich aspektach życia, także dobrego słyszenia tego co dzieje się wokół. Co więcej, jak pokazało życie, prawidłowe słyszenie jest niezwykle w dobie pandemii istotne, a życie osób niedosłyszących pogorszyło się znacząco przez obowiązek używania maseczek i przyłbic. Zasłonięta twarz, brak możliwości czytania z ust (bardzo ważnej wskazówki wizualnej) zniekształcają mowę, wyciszają ją i tłumią. Plastikowe ekrany pomiędzy obsługą sklepu, a klientami też nie ułatwiają sprawy, gdyż skutecznie tłumią dźwięk, a zwłaszcza wyższe częstotliwości odpowiedzialne za rozumienie mowy.

Niedosłuch jest ponadto problemem nie tylko osoby niedosłyszącej, ale także całego jej otoczenia. Z jednej strony utrudnia kontakty z ludźmi, zmniejsza czerpaną z nich przyjemność, a z drugiej obniża nastrój i ogranicza samodzielność. Przez to, że słuchanie wymaga dużego skoncentrowania się na rozumieniu rozmówcy, na słowach i wyławianiu z nich sensu, wywołuje stres, nerwowość i niepokój. Trudno w tym miejscu nie wspomnieć o problemach w relacjach rodzinnych, takich jak niepotrzebne nerwy, złość, a także uczucie osamotnienia i wyalienowania z grupy. Z kolei osoby niedosłyszące w pracy przeżywają ogromny stres i dyskomfort przy każdej rozmowie ze współpracownikami, szefem lub klientami.

Należy pamiętać, że wszyscy jesteśmy narażeni na powolną utratę, gdyż z wiekiem słuch oraz rozumienie mowy pogarszają się i jest to proces nieodwracalny ze względu na trwałe w procesie starzenia uszkodzenie struktur ucha wewnętrznego. Jednakże nikt nie jest skazany na życie z niedosłuchem Im wcześniej Pacjent zasięgnie porady protetyka słuchu i zacznie używać nowoczesnych aparatów słuchowych, tym większą odniesie z tego korzyść. Dlatego nie warto czekać na bliżej nieokreślony czas, ani tym bardziej na koniec pandemii – i warto zadbać o swój codzienny komfort już teraz. Istnieje kilka możliwości – zarówno bezpiecznych, jak i łatwych w realizacji już dziś!

Gabinet audioprotetyczny - najważniejsze jest bezpieczeństwo

Punkty protetyczne bardzo szybko dostosowały się do panujących obostrzeń i zaleceń. W dobie Covid-19 zostały wprowadzone restrykcyjne procedury bezpieczeństwa i higieny, aby zapewnić ochronę tak Pacjentom, jak i samym pracownikom.

Zgodnie z wytycznymi WHO, przepisami rządowymi i własnymi, firma podjęła szereg działań ochronnych:

  • Między wizytami Pacjentów wprowadzono przerwy na dezynfekcję pomieszczeń i sprzętu.
  • Pacjenci umawiani są z zachowaniem odpowiednich odstępów czasowych na konkretne godziny. Zalecane jest przychodzenie nie wcześniej niż 5 minut przed uzgodnionym spotkaniem.
  • Pacjenci przyjmowani są pojedynczo, choć mogą przyjść z osobą towarzyszącą. Wyjątek stanowią duże gabinety, w których możliwe jest zachowanie dystansu społecznego i przyjęcie w tym samym czasie w osobnych pomieszczeniach dwóch osób.
  • Personel używa maseczek, przyłbic i rękawiczek jednorazowych.
  • Pacjenci proszeni są o zakrywanie nosa i ust maseczką/przyłbicą i dezynfekcję rąk.
  • Pomieszczenia są często wietrzone.
  • Istnieje możliwość płatności kartą.

Gabinety audioprotetyczne od początku pandemii działają w bardzo dużym reżimie sanitarnym i do dziś się to nie zmieniło. Wizyty są bezpieczne, a personel stara się, aby nie trwały dłużej niż jest to niezbędnie konieczne.

Jak wygląda droga do lepszego słyszenia i komfortowemu życiu? Na początku bezpłatnej wizyty protetyk słuchu przeprowadza krótki wywiad medyczny ma temat historii chorób uszu, obecnych dolegliwości, podejmowanego leczenia. Otoskopem sprawdza drożność przewodu słuchowego i stan błony bębenkowej. W zdezynfekowanej kabinie ciszy wykonywane jest badanie słuchu i rozumienia mowy. Otrzymany wynik wskazuje bądź normę słyszenia lub określony stopień ubytku słuchu, co wytycza opcje dalszego postępowania. Jeżeli Pacjent odczuwa problemy w słyszeniu, rozumieniu mowy oraz istnieją sytuacje, w których czuje się niekomfortowo, stresuje się i których unika, to znak, że nie warto dłużej zwlekać. Można od razu przymierzyć aparaty, by dostrzec jak dużą pomoc w ponownym słyszeniu mogą one stanowić. Aparaty dopasowywane są na podstawie wyniku badania słuchu (audiogramu) oraz wyrażanych przez Pacjenta potrzeb i oczekiwań. Protetyk słuchu przedstawia ofertę indywidualnie dopasowaną do każdej osoby, a także pomaga wybrać najlepsze, lecz dostosowane do możliwości finansowych rozwiązanie. By wybrane aparaty przetestować w codziennych sytuacjach i własnym otoczeniu dźwiękowym, można je bezpłatnie i niezobowiązująco wypożyczyć na kilka dni.

Wizyta domowa

Niedosłuch w głównej mierze dotyczy osób starszych, które obecnie znajdują się w szczególnej grupie ryzyka. Jeżeli Pacjent nie może dotrzeć do gabinetu protetyka słuchu ze względu na stan zdrowia/ problemy z poruszaniem się lub po prostu boi się wychodzić z domu, protetyk słuchu może przyjechać z odpowiednim wyposażeniem sprzętowym do niego. Spotkanie odbywa się z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa, takich samych, jak stosowane w gabinecie audioprotetycznym. Wizyta domowa jest bezpłatna – Pacjent nie ponosi żadnych kosztów związanych z dojazdem, czy wykonaną usługą. Dzięki przenośnemu, specjalistycznemu sprzętowi (audiometr, laptop) badanie słuchu i dopasowanie aparatów może odbyć się w warunkach domowych. Wobec braku kabiny ciszy należy zapewnić możliwie najcichsze warunki, np. wybrać porę dnia, w której w domu jest najspokojniej oraz pokój oddalony od ruchliwej ulicy. Należy także przygotować wcześniejsze wyniki badań słuchu, inne informacje o chorobach laryngologicznych itp. Jeżeli audiometria wykaże niedosłuch, protetyk słuchu omówi wynik badania i będzie mógł od razu dopasować aparaty słuchowe do przymiarki. Tu również istnieje możliwość ich kilkudniowego, bezpłatnego testowania. Dobrze jest, gdy pacjenta w czasie wizyty protetyka wspiera osoba bliska, gdyż może być jej łatwiej zapamiętać istotne informacje przekazywane przez protetyka słuchu.

Zdalne dopasowanie aparatów słuchowych

Z myślą o zapracowanych Pacjentach, którzy dostępni są poza godzinami pracy gabinetów protetycznych, np. tylko późnymi popołudniami lub w weekendy, a także tych, które mieszkają lub pracują daleko od naszych punktów, powstała usługa Wirtualnego Gabinetu Słuchu. Sprawdza się ona także znakomicie w czasie pandemii Covid-19, kiedy wiele osób potrzebujących pomocy protetyka słuchu chce uniknąć wychodzenia z domu. Spotkanie z protetykiem słuchu i dopasowanie aparatów poprzez czat wideo odbywa się w odpowiednim dla Pacjenta czasie i w dowolnie wybranym przez niego miejscu. Wykwalifikowany specjalista przeprowadza Pacjenta przez cały proces i dokładnie wyjaśnia, jakie są poszczególne kroki całej procedury.

Jak wygląda to w praktyce?

  • Usługę można zamówić poprzez → stronę internetową, a także poprzez kontakt z bezpłatną infolinią (tel. 800 806 900) lub dowolnym → punktem audioprotetycznym Audiofon
  • Bezpośrednio po zamówieniu usługi, z Pacjentem kontaktuje się doświadczony protetyk słuchu. Podczas rozmowy telefonicznej przeprowadzany jest wywiad medyczny, w którym protetyk stara się poznać problemy Pacjenta ze słyszeniem i rozumieniem mowy, oraz wynikające stąd trudne sytuacje. Na podstawie potrzeb i oczekiwań Pacjenta dobrane zostają odpowiednie aparaty słuchowe.
  • Następnie na wskazany adres przesyłką kurierską przesłany zostaje zestaw startowy zawierający:
    • telefon komórkowy z dostępem do Internetu,
    • podstawkę pod telefon,
    • endoskop do sprawdzenia drożności przewodu słuchowego,
    • wstępnie dobrane aparaty słuchowe w wersji DEMO z zestawem końcówek,
    • urządzenie RemoteLink do dopasowania aparatów i bezprzewodowego połączenia z aplikacją w telefonie,
    • baterie, ładowarki do urządzeń,
    • instrukcje obsługi,
    • gotową etykietę zwrotną do odesłania paczki po zakończonym testowaniu.
  • Należy zapoznać się z załączonymi elementami zestawu i czekać na umówioną rozmowę.
  • W trakcie wideo rozmowy protetyk słuchu poprzez endoskop sprawdza, czy nie ma przeciwwskazań do protezowania (nadmiar woszczyny w uchu, stan zapalny ucha). Jeśli stan uszu nie budzi wątpliwości, Pacjent zostaje poinstruowany jak założyć aparaty słuchowe i jak je obsługiwać. W trakcie procedury wykonywane są badania – sensogram oraz test sprzężeń, które stanowią podstawę dokładnego dopasowania aparatów do ubytku słuchu i warunków akustycznych panujących w przewodach słuchowych po założeniu na uszy aparatów i wkładek.
  • W czasie kilkudniowego testowania aparatów opiekun-protetyk pozostaje z Pacjentem w kontakcie, by móc na bieżąco rozwiązywać ewentualne problemy lub zmieniać ustawienia aparatów.
  • Po skorzystaniu z usługi cały zestaw należy odesłać na podany na etykiecie adres. Zakup docelowych aparatów może zaś nastąpić, według życzenia, w gabinecie audioprotetycznym, na wizycie domowej lub poprzez Internet.

Bez wychodzenia z domu

Opinia, że pandemia utrudniła wszystkie sfery życia nie są w pełni prawdziwe. Jeśli chodzi o drogę do lepszego słyszenia, to obecnie wszelkie sprawy, w tym związane z dofinansowaniem, można załatwić szybciej i prościej, np.:

  • umówienie się na badanie słuchu następuje telefonicznie lub poprzez formularz internetowy – na dogodny termin, bez kolejek, z rezerwacją odpowiedniego czasu tylko dla jednego Pacjenta,
  • dostępna jest tele-porada w POZ, a następnie konsultacja u lekarza laryngologa – bez wychodzenia z domu. Zlecenie na aparaty i wkładki uszne automatycznie od razu potwierdzane jest w NFZ lub pocztą elektroniczną i nie trzeba go już osobiście potwierdzać w oddziale NFZ. Jego (13-cyfrowy) numer jest jak kod recepty i przy zakupie aparatów podaje się go protetykowi słuchu.
  • Duży wybór form kontaktu celem dopasowania aparatów słuchowych: wizyta w Bezpiecznym Gabinecie, wizyta domowa lub zdalne dopasowanie w Wirtualnym Gabinecie Słuchu to również duże ułatwienie i zachęta dla osób, które w obawie przed trudnościami od dawna odkładały zajęcie się swoim słuchem „na później”.

Autor: Emilia Onofryjuk


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.